Werken & Kaas Werken & Kaas

(Ergonomie) effecten

Ook thuis werken aan een goed werkplek inclusief een instructieflyer

Specificaties en uitgebreide beschrijving oplossing

Deze checklist richt zich op thuiswerken, waarbij het voornamelijk gaat om beeldschermwerk. Loop alle check punten van de lijst langs. Omdat het niet altijd inzichtelijk is voor de werkgever hoe de werkomstandigheden thuis zijn wordt aanbevolen deze module in enquêtevorm uit te zetten bij de medewerkers. Indien vragen met ‘nee’ beantwoord zijn, dan wordt aanbevolen deze knelpunten op te lossen. U kunt deze checklist ook gebruiken als thuiswerkplek RI&E.

Organisatie thuiswerk

  1. Hebben medewerkers een vast en beschikbaar aanspreekpunt voor vragen en training over thuiswerken, zowel voor IT vragen als voor werkplek/werkomgeving gerelateerde vragen?  (ja/nee)
  2. Hebben medewerkers thuis de beschikking over een volwaardige internetaansluiting? (ja/nee)
  3. Onderbreken medewerkers na elke twee uur tenminste 10 minuten het beeldschermwerk (of na elk uur 5 minuten)? (ja/nee)

 

Werkplek thuiswerk

  1. Bij thuis meer dan twee uur per dag met een laptop werken: Hebben medewerkers de beschikking over een los toetsenbord en een losse muis(ja/nee/nvt)?
  2. Hebben medewerkers beschikking over een goede koptelefoon/microfoon of headset? (ja/nee)
  3. Hebben medewerkers de beschikking over een scherm waarbij de bovenrand van het scherm op ooghoogte staat? Bij werken met een laptop kan dit via een los beeldscherm of door de laptop op een beeldschermverhoger te plaatsen (ja/nee).
  4. Hebben de medewerkers de beschikking over een volwaardige bureaustoel? (ja/nee)
  5. Hebben de medewerkers de beschikking over een goede werktafel die op een juiste hoogte ingesteld is dan wel instelbaar is? (ja/nee)

Werkplek omgeving thuis

  1. Hebben werknemers een rustige aparte werkruimte (dit is niet de keukentafel of de woonkamer) ? (ja/nee)
  2. Hebben medewerkers adequate werkverlichting op de werkplek? (ja/nee)

 

Randvoorwaarden

Organisatie-

Toepassen tool in de vorm van een checklist

Zorg dat er een helpdesk beschikbaar is zowel voor werkplek vragen als voor IT vragen

Techniek-

Laat medewerkers een foto mailen waarop hun thuiswerkplek staat

 

Implementatie

Korte termijn : toetsen thuiswerkplek

Middellange termijn: invoeren verbeter maatregelen